ایده استارتاپ

چرا باید ایده استارتاپ خودتان را به هر کسی بگویید.

کارآفرینی کار بسیار سخت و طاقت فرسایی است، واقعن سخت. داستان‌های بی‌شماری وجود دارد که بیان می‌کند چگونه کارآفرینان با دست خالی کارهای بسیار بزرگی را انجام داده‌اند و موقق شده‌اند. برای یک بنیان‌گذار استارتاپ آسان است که وارد دنیای استارتاپ لجام‌گسیخته و با بسیاری از تصورات اشتباه و غلط شود این در حالی است که بسیاری از بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها، تصور می‌کنند نباید ایده استارتاپ خود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

تحقیقات نشان می‌دهد که یکی از رایج‌ترین تصورات غلطی که اکثر کارآفرینان دارند این است که آن‌ها از گفتن ایده استارتاپ و کسب‌وکار خود به دیگران می‌ترسند. دلایل متعددی که چرا کارآفرینان باید ایده استارتاپ خود را با دیگران به اشتراک بگذارد. در حالی که در میان بنیان‌گذاران استارتاپ در مورد به اشتراک گذاشتن ایده استارتاپ موارد تردیدآمیزی وجود دارد و عدم بیان اسرار راه‌اندازی استارتاپ رایج است. حقیت این است که اگر شما ایده خود را با دیگران به اشتراک بگذارید، شرکت شما می‌تواند از به اشتراک گذاشتن ایده با سایر افراد منتفع شود.

افسانه شماره۱: من ایده استارتاپ خود را تا زمانی که بهبود پیدا کند باید نزد خود نگه دارم.

واقعیت این است که شما باید ایده خود را با هر کسی که ملاقات می‌کنید به اشتراک بگذارید. اگر قصد دارید تا ایده خود را به سرمایه‌گذاران بالقوه مطرح کنید، چرا پیش از ارائه به سرمایه‌گذار تمرین نکنید؟ با به اشتراک گذاشتن ایده خود با سایر افراد می‌توانید نظرات آن‌ها را جویا شوید و از آن‌ها فیدبک بگیرید و اعتبارسنجی ایده بهترین از اتلاف وقت و انرژی استارتاپ شما در آینده جلوگیری می‌کند.

Courtney Seiter مدیر اجرایی شرکتbuffer در مقاله‌ای با عنوان: چرا هیچ‌کس ایده استارتاپ شما را نمی‌دزد؟ این‌گونه بیان می‌کند:

وقتی شروع به راه‌اندازی کسب‌وکاری می‌کنید. اساسن شما فقط یک ایده استارتاپ دارید و در حال ایجاد یک کسب‌وکار هستید که در حال حاضر وجود ندارد. برای فهمیدن این‌که آیا شما موفق خواهید شد یا نه، ضروری است که آن را با افراد دیگر به اشتراک بگذارید. نیاز است تا این کار را دیر یا زود انجام دهید. هر چقدر دیرتر این کار را انجام دهید، خطر بیشتری وجود دارد چون ممکن است بر روی ایده‌تان کار کنید و در نهایت متوجه شوید که این چیزی نیست که مفید واقع خواهد شد و مشتریان شما از آن‌ها استقبال خواهند کرد.

افسانه شماره ۲: ایده استارتاپ من بسیار منحصربه فرد است و نمی‌توان آن را با دیگران به اشتراک بگذارم.

واقعیت این است که فقط شما نیستید که این ایده استارتاپ را دارید و شرکت‌های بی‌شماری هستند که محصول مشابهی را ارائه می‌دهند. اگر یک ایده استارتاپ داشته باشید، شانس بسیار خوبی دارید تا کارآفرینان بسیار دیگری روی ایده مشابه شما فعالیت می‌کنند. اما اجازه ندهید این موضوع سبب دلسردی و توقف شما شود، زیرا شما باید تمرکز خود را بر روی برنامه‌ریزی استارتاپ خود صرف کنید و کمتر درگیر ایده استارتاپ خودتان باشید.
ایده استارت تمام ماجرا نیست و جزئی از مسئله است، باید در نظر داشته باشید چیزی که مهم است پشتکار، عشق به کار و فعالیت شما است.

Cory Levy یکی از موسسان One است که در لینکدین مقاله‌ای با عنوان رازهای استارتاپ بیان می‌کند: آیا من باید ایده استارتاپ خودم را پنهان کنم؟

ایده‌ها مانند چندغاز سکه بی ارزش است. ایده استارتاپ یک فرصت و شانس مناسبی است تا افراد دیگری در حال فعالیت بر روی این موضوع هستند. هدف ما رقابت کردن در فضای رقابتی است، که البته این با مخفی نگه داشتن ایده محقق نمی‌شود بلکه هدف ما ساختن بهترین تیم ممکن و ایجاد بهترین راه حل  برای مشکل موجود است.

افسانه شماره۳: اگر ایده استارتاپ خودم را به اشتراک بگذارم، مردم آن را از من خواهند دزدید.

واقعیت این است که، به احتمال زیاد این اتفاق روی نخواهد داد. شانس این که کسی ایده‌های شما را بدزد بسیارضعیف است. در حقیقت، به اشتراک گذاشتن ایده خود با دیگران، راهی عالی برای ایجاد علاقه نسبت به استارتاپ شما است که سبب می‌شود تا افراد بتوانند به راحتی به رشد کسب‌وکار شما کمک کنند.

هنوز متقاعد نشده‌اید؟  الکساندر موسی در استارتاپ Startup Muse در مقاله‌ای بیان می‌کند: چرا باید ایده خود را به اشتراک بگذارید؟

در صورتی که ایده استارتاپ خود را مخفی نگه دارید، غیر ممکن است تا کسی بتواند به شما در رشد کسب‌وکار و استارتاپ‌تان کمک کند. کسی می‌تواند ایده شما را بدزد؟ بلی. اما همانطور که گفتم احتمال این وجود دارد که رقیبان شما در آینده به عنوان شریک تجاری شما شناخته شوند. شما از هر کس دیگر درباره ایده کسب‌وکار خودتان اطلاعات بیشتری دارید و پر شور هستید و اکثر مردم تمایل دارند تا با افرادی که شور و انگیزه زیادی دارند همکاری کنند.

اگر هنوز درباره به اشتراک گذاشتن ایده استارتاپ خود دودل هستید، با توجه به فرصت‌های زیادی که شرکت شما می‌تواند از آن بهره مند شود و امکان ایجاد فرصت بابت به اشتراک گذاری با سایر افراد وجود دارد، بهتر است تا ایده استارتاپ خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. درباره به اشتراک گذاشتن ایده استارتاپ خود این نکته را مد نظر داشته باشید که:

اگر کسی ایده شما را دزید و برداشت، هرگز شور و اشتیاق شما جهت به انجام رساندن آن را نخواهد داشت.