هفت اصل مهم در کسب و کار خانگی

شما جزء افرادی هستید که کسب و کار خانگی خود را راه اندازی کرده‌اند؟ آیا قبل از راه اندازی کسب و کار خود در مورد آن تحقیق کرده‌اید؟ که چگونه شروع کنید؟ چگونه ادامه دهید؟ و چگونه کسب و کار خانگی خود را رونق دهید؟ شروع یک کسب و کار ابتدا نیاز به تحقیق، سپس برنامه ریزی و برای ادامه و توسعه کار نیاز به رعایت اصولی مهم دارد؛ در این مقاله به ۷ اصل مهم در کسب و کار خانگی خواهیم پرداخت. اگر صاحب یک کسب و کار خانگی هستید و یا در صدد ایجاد یک کار، این مقاله مناسب شماست و رعایت اصول آن می‌تواند تا حدودی تضمین کننده موفقیت شما باشد.

 

کسب و کار خانگی چیست؟

کسب و کار خانگی شامل فعالیت‌‌هایی است که توسط یک یا چند عضو از خانواده در یک فضای مسکونی و در قالب یک شغل بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش دیگر واحدهای مسکونی ایجاد و منجر به تولید و عرضه محصولی به خارج از واحد مسکونی می‌شود.

براساس مصوبات ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی که متولی این طرح بسیار عالی می‌باشد، رشته‌های مشاغل خانگی در حوزه‌های صنایع دستی، فرش، کشاورزی، دامپروری، شیلات، خدمات، تولیدی، صنعت و فناوری اطلاعات می‌باشند و تمام این حوزه‌ها دارای زیر مجموعه‌هایی هستند که نام و اطلاعات آنها در سایت وزارت کار و امور اجتماعی قرار گرفته‌اند.

در صورتیکه کسب و کار مورد نظر شما در فهرست این وزارت خانه نبود، می‌توانید درخواست بررسی آن را به کمیته مربوطه دهید. برای کسب و کارهای خانگی تسهیلاتی نیز در نظر گرفته شده است که در سایت وزارت کار و امور اجتماعی می‌توانید از شرایط آن مطلع شوید.

 

اگر می‌خواهید کسب و کار خانگی تازه‌ای شروع کنید و یا صاحب یک کسب و کار خانگی هستید و می‌خواهید موفق‌تر شوید، اصول هفتگانه زیر را مطالعه کنید و آنها را به کار ببندید. هر کدام از این اصول بخشی از موفقیت شما در کسب و کار خانگی را تضمین خواهند کرد.

 

۷ اصل مهم در کسب و کار خانگی

اصل اول – فضای کار مناسب انتخاب کنید

انتخاب یک فضای کار مناسب اولین قدم در موفقیت کسب و کار خانگی شماست؛ چرا که فضای کار ارتباط مستقیمی به افزایش راندمان کاری شما دارد. بهتر است قسمتی از منزل خود را به کار خود اختصاص دهید، قسمتی که به هیچ عنوان مزاحم دیگر اعضای خانواده نباشد؛ اگر محصول تولیدی شما دارای صدا، رنگ، بو و مسئله‌ای است که ممکن است باعث اذیت شدن دیگر اعضای خانواده شود بهتر است مکان کاری خود را به حیاط یا گوشه‌ای از پارکینگ منزل خود انتقال دهید؛ البته اگر آپارتمان نشین هستید باید قانون مشاعات را نیز رعایت کنید! در هر صورت مکانی را در نظر بگیرید که نه مزاحم دیگران باشد و نه هواس شما را به چیزی غیر از کار پرت کند.

 

اصل دوم – مجوز بگیرید

 

ممکن است شما ندانید که کار شما نیاز به مجوز هم دارد، مثلاً اگر کسب و کار خانگی شما مربوط به خورد و خوراک باشد نیاز هست که از مراجع ذیربط مجوزاتی را اخذ کنید. با کمی جستجو در اینترنت می‌توانید به شرایط و نحوه دریافت مجوز کسب و کارهای خانگی دست پیدا کنید. به این نکته توجه داشته باشید که اگر خود شما هم محصولی مانند سبزی خرد شده بخرید و هیچ اثری از تاریخ تولید، انقضا و مجوز بهداشت بر روی آن حک نشده باشد، مطمئناً در خرید خود تردید پیدا خواهید کرد. با هزینه بسیار کمی می‌توانید علاوه بر دریافت مجوز مربوطه موارد مورد نیاز را بر روی بسته بندی محصول خود نیز چاپ کنید.

 

اصل سوم – کسب و کار خود را جدی بگیرید

کسب و کار خانگی همانطور که از نامش پیداست مربوط به یک کار خانگی است، یعنی شما همیشه در خانه هستید و نیازی به رفت و آمد صبحگاهی به بیرون از منزل و رفتن به محل کار ندارید (توجه:بسیاری از افراد کسب و کار خانگی را به عنوان شغل پاره وقت و دوم خود انجام می‌دهند)؛ باید خیلی مراقب باشید چرا که اگر روزی کسب و کار خود را جدی نگیرید و آن را مانند یک کار واقعی و تمام وقت بیرون از منزل انجام ندهید، فقط وقت خود را تلف کرده‌اید و نمی‌توانید در این زمینه به موفقیت خاصی برسید. پس کسب و کار خانگی خود را جدی بگیرید، صبح‌ها به موقع بیدار شوید و در ساعات معینی به فعالیت کاری خود بپردازید؛ با دیگران در تعامل باشید و برای توسعه و پیشرفت کاری خود برنامه ریزی و تلاش کنید.

 


اصل چهارم – مدیریت مالی داشته باشید

ین اصل یکی از مهمترین موارد در این ۷ اصل مهم در کسب و کار خانگی شما می‌باشد. امروزه یکی از دلیل‌های شکست انواع کسب و کار نداشتن مدیریت مالی صحیح است. اگر شما فروش بالایی هم داشته باشید اما هیچ امدیریت مالی انجام ندهید، نمی‌توانید درآمدهای خود را جمع کنید و فقط در حال خرج کردن و ایجاد هزینه بیشتر هستید. به شما پیشنهاد می‌کنیم برای مدیریت مالی کسب و کار خانگی خود برنامه ریزی کنید، برای مثال از یک اپلیکیشن مالی و حسابداری بر روی تلفن همراه خود استفاده کنید و تمام هزینه‌ها و درآمدهای کاری خود را در آن ثبت کنید و در آخر هر ماه به آنها رسیدگی دقیق کنید. بهتر است حساب بانکی جداگانه‌ای برای کسب و کار خانگی خود تهیه کنید و تمام گردش‌های مالی خود را با آن انجام دهید.

توصیه دیگر ما به شما این است که درآمد سال اول کسب و کار خانگی خود را به توسعه کار خود اختصاص دهید و از آن برای فعالیت دیگری استفاده نکنید!

 

اصل پنجم – شما به فروش نیاز دارید

 

اگر محصولات فوق العاده‌ای هم تولید کنید اما فروشی نداشته باشید یعنی هیچ کاری نکرده‌اید و هیچ تغییری در شما و کسب و کار خانگی شما ایجاد نشده است. محصول تولید شما باید به فروخته شود تا کسب و کار شما توسعه پیدا کند. بهتر است قبل از شروع کسب و کار خانگی و انتخاب ایده یا نوع فعالیت خانگی خود برای نحوه فروش آن نیز برنامه داشته باشید.

فرصت‌های بی نظیری در سر راه شما ممکن است قرار بگیرید و شما باید از آنها استفاده کنید. خود را در خانه و فقط برای کار خود حبس نکنید، با دیگر همکاران و اطرافیان خود صحبت کنید، شغل و محصول خود را به خوبی توضیح دهید و سعی کنید ابتدا از اطرافیان خود مشتری بگیرید؛ سپس باید پا را فراتر گذاشته و محصول خود را به دایره بزرگتری از مردم معرفی کنید و این مورد با تبلیغات ارزان قیمت به راحتی قابل انجام است.

 

اصل ششم – برای کسب و کار خانگی خود به شبکه‌های اجتماعی و فروش آنلاین بها دهید.

کسب و کار خانگی شما نباید محدود به اطرافیان و یا محله خاصی باشد؛ شما باید به فکر گسترش کار خود در سطح شهر و حتی کشور باشید و این امر تنها با استفاده از دنیای مجازی و شبکه های اجتماعی قابل انجام است. کمی هزینه کردن می‌تواند فروش شما را چندین برابر کند. شبکه های اجتماعی به دلیل گسترگی جهانی می تواند بهترین مکان برای تبلیغات و معرفی محصول شما باشد. همچنین می‌توانید با راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی سفارشاتی را از شهرهای دیگر دریافت کنید و محصول خود را برای آنها نیز ارسال کنید.

دنیای اینترنت دنیای بی انتهایی است؛ مثال‌هایی از کسب و کارهای خانگی موفق وجود دارد که محصول خود را به کشورهای دیگر نیز صادر کرده‌اند، پس اگر به این اصل نیز اهمیت دهید می‌توانید به موفقیت مالی بیشتری دست پیدا کنید.

 

اصل هفتم – خلاقیت داشته باشید

کسب و کار خانگی شما و نوع فعالیت شما ممکن است توسط افراد بسیاری انجام بگیرد؛ اما در دنیایی که تکنولوژی با سرعت زیاد در حال پیشرفت است، کسب و کاری موفق می‌شود که ارزش افزوده‌ای به مشتری ارائه دهد. شما حتی اگر فعالیت کیک پزی در خانه را انتخاب کرده باشید با اضافه کردن کمی چاشنی نوآوری و خلاقیت در کار خود می‌توانید محصولی متفاوت از دیگران را ارائه دهید و همین محصول متفاوت و جدید می‌تواند شروع فروش و موفقیت مالی و کاری شما باشد.

بدون شک داشتن خلاقیت و نوآوری نیاز به تمرین و به روز بودن دارد؛ پس هر روز درباره کار خود تحقیق کنید، رقبای خود را دنبال کنید، از فعالیت آنها ایده بگیرید، از نظرات دیگران ایده بگیرید، از انتقادات نترسید و به محصولتان فکر کنید که چطور می‌توانید آن را به طور متمایزی نسبت به محصول دیگران به بازار عرضه کنید.

یک بسته بندی متفاوت، یک طعم متفاوت، یک ظاهر متفاوت، نحوه ارسال متفاوت و بسیاری موارد دیگر می‌تواند محصول شما را متفاوت و دلپذیرتر کند.

 

 

توصیه مهم در کسب و کار خانگی

توصیه ای که بسیاری به آن عمل نمی کنند و کسب و کار خانگی آنها با شکست مواجه می شود این است که در هر نوع کسب و کاری که دارید، مشتری مدار باشید؛ قرار نیست همه خریداران یا حتی همه کسانی که محصول خود را به آنها معرفی می کنید از محصول شما راضی باشند و یا تمایلی به خرید آن داشته باشند. اگر یا چنین اتفاقی روبرو شدید هرگز خود را سرزنش نکنید و هرگز رفتار خوشایند خود را با مشتری تغییر ندهید؛ در این مواقع بهتر است با رویی گشاده و لبخند، انتقاد مشتری را بشنوید و آن را بررسی کنید و از وی عذرخواهی کنید! همین ترفند می تواند ۲ فایده مهم برای شما داشته باشد: اول اینکه مشتری با عصبانیت به شما تذکر می دهد و شما با لبخند از او عذرخواهی می کنید و محصول را تحویل می گیرید، این مشتری در آینده منتظر محصولی مناسب و بهتر می ماند و دومین فایده این است که با شنیدن نظر و انتقاد مشتری می توانید آن را بررسی کرده و در صورت صحیح بودن آن را به عنوان یک ایده جدیدتر بر روی محصول خود پیاده سازی کنید.

پس در کسب و کار خانگی خود از هر تهدیدی یک فرصت جدید بسازید تا فروش خود را چند برابر کنید.

 

نکته آخر در کسب و کار خانگی

با مطالعه ۷ اصل مهم در کسب و کار خانگی مسائل زیادی برای شما روشن شده است اما نباید تنها به این ۷ اصل اکتفا کنید، چرا که برای موفقیت در کسب و کار خانگی نیاز به رعایت اصول متعددی است که هر کدام جنبهای از کسب و کار خانگی شما را شامل می‌شود. برای مثال نوع بسته بندی محصول شما نیز می‌تواند در خرید مشتری تأثیر مستقیم بگذارید و یا حتی نحوه ارسال محصول.

توصیه ما به شما این است که سعی کنید کسب و کار خانگی خود را مطابق مهارت و علاقه خود راه اندازی کنید و در حین انجام کار خود به آموزش دیدن و بروز بودن کسب و کار خود نیز رسیدگی کنید. این نکته را نیز فراموش نکنید که کسب و کاری را انتخاب کنید که با وضعیت خانوادگی شما نیز مطابقت داشته باشد. پس از شروع کسب و کار خود در مراحل اولیه ممکن است به فروش قابل توجهی دست پیدا نکنید! پس اعتماد به نفس خود را حفظ کنید و با صبر و تلاش بیشتر به کار خود ادامه دهید و در کنار آن تبلیغات و معرفی محصول خود را نیز بیشتر کنید