
وقتی اسم نمد به گوشتان میخورد احتمالا نخستین تصویری که در ذهنتان نقش میبندد زیراندازهای نمدی، کلاه نمدی و اینجور چیزهاست اما پارچههای نمدی خیلی لطیفتر و خوش آب و رنگتر از این نمدها هم در بازار وجود دارند که قابلیت تبدیلشدن به هر چیزی از عروسک و زیورآلات و کیف گرفته تا زیرلیوانی و جاکلیدی و گلهای تزیینی را دارند.
اگر چرخی در اینترنت یا بازارچههای هنری بزنید تعداد زیادی از خانمهای هنرمند را پیدا خواهید کرد که با فروش دست سازهای نمدی درآمدی کوچک ولی خوب راه انداختهاند. زهرا خونیا یکی از دهها هنرمندی است که روزش را با پارچههای نمدی شب میکند. او کاردانی آی تی دارد و برای آینده برند نمدیهایش (دست سازهای نمدی هستی) آینده خوبی را تصور میکند.
وسایل لازم را جمعآوری کنید
برای خرید وسایل مورد نیاز باید به پارچهفروشیها یا راسته پارچه فروشهای بازار بروید و سراغ پارچههای رنگارنگ نمدی را بگیرید. برای شروع چند رنگ محدود بخرید تا دستتان راه بیفتد. باید دست به برش و دوختتان خوب باشد تا از پس دوخت و دوز تر و تمیز سازههای نمدی کوچک و ظریف برآیید. باید ببینید اصلا علاقه و استعداد دوختن نمد را دارید یا نه؛ «همیشه به هنرهای دستی علاقه داشتم و دنبال راهاندازی یک کار هنری در خانه بودم. مخصوصا چون همیشه مادرم خیاطی میکرد، به خیاطی و دوختودوز علاقه بیشتری داشتم. صفحهای در اینترنت بود که کارهای خمیری زیبایی داشت و من را به خرید وادار میکرد. وقتی دیدم کار این صفحه رونق دارد بیشتر تشویق شدم. بعد هم بین فروشگاههای هنری اینترنتی، صفحههایی که کارهای نمدی داشتند نظرم را جلب کردند چون از بچگی کار با پارچه را دوست داشتم. پارچههای نمدی، الیاف قابل شستوشو و نخهای کوبلن اصلیترین وسایل این کارهستند. یکسری وسایل دیگر مثل چسبحرارتی، سوزن، ملیله، منجق و دکمه هم برای کار لازم است. البته اگر میخواهید وسایلی مثل کیف یا آویز بسازید به مواداولیه بیشتری مثل انواع زیپ، بندهای آویز و حلقههای جا کلیدی هم احتیاج پیدا خواهید کرد. دوخت دور پارچههای نمدی که به دندان موشی معروف است را باید با نخهای جنس خوب بزنید تا مقاوم و تمیز از آب دربیایند. فراموش هم نکنید که در هر کار هنری باید استعداد و علاقه داشت. انگیزه، صبر و وقت کافی گذاشتن برای کارها هم رمز موفقیت محسوب میشود. یکبار یکی از دوستانم کنارم بود، به او گفتم یک تکه نمد برای کار برش بزن، نتیجه کار یک برش کج و کوله و غیرقابل استفاده بود.»
برای هزینه اولیه پول زیادی لازم ندارید
بیشترین هزینه را برای خرید پارچه کنار بگذارید. پارچههای نمدی یا متری فروخته میشوند یا در اندازههای مشخص مثل A3، A4و A2وجود دارند که قیمتشان براساس اندازه و ضخامت مشخص میشود؛ «من برای شروع کار چیزی حدود 100تا 150هزار تومان سرمایه برای خرید وسایل کار کنار گذاشتم. تا الان پارچهها را از سایتهای اینترنتی که پارچهنمدی میفروختند خریدم ولی بهتر است برای خرید اینجور چیزها به بورس آن مثل بازار تهران مراجعه کنید تا قیمتهای بهتری نصیبتان شود. پارچههای نمدی ضخامتهای مختلفی دارند. برای مثال قیمت هر متر از پارچههای نازک و متوسط آنها در سایتها حدودا متری 10تا 14هزار تومان است. نخهای کوبلن رنگارنگ دانهای 1000تومان و نخهای نمدی و پشمشیشه برای پرکردن داخل محصولات که حدودا کیلویی 10هزار تومان است دیگر وسایلی هستند که باید بخرید. سازههای نمدی کوچک هستند و با مقداری پارچه هم میتوان چند تا ازآنها را ساخت. برای مثال با یک متر پارچه نمدی میتوان چیزی حدود 10کیف گوشی ساخت.» بقیه وسایل مثل سوزن و قیچی و چسب و... هم که معمولا در همه خانهها و بین بساط خیاطی همه مادرها پیدا میشود. نهایتا به یک دستگاه چسب حرارتی احتیاج دارید که با حدود 10تا 13هزار تومان میتوانید یکی از اندازههای متوسطاش را بخرید.
میدانید مشتریها چه میپسندند ؟
پارچههای نمدی الان جزو محبوبترینها هستند چون رنگهای شاد و بسیار متنوعی دارند و در عین حال که نرم و لطیفند بسیار مقاوم هستند. این پارچهها قابل شستوشو هستند و به خوبی شکل پذیرند و میتوان محصولات متنوعی از آنها ساخت؛ «کارهای من بیشتر شامل عروسک، پیکسل، کیف گوشی تلفن همراه، گل سر، آویز گوشی و جا کلیدی، جعبه دستمال کاغذی و یکسری کارهای فانتزی دیگر میشود. رشته دبیرستانم گرافیک کامپیوتر بود و همیشه کارهای گرافیکی و نقاشیام از بقیه بچهها بهتر بود. همین هم کلی در کار تأثیر دارد چون کارهای گرافیکی باعث شد ذهنم باز و خلاق شود و الان اول الگوی کارها را روی کاغذ میکشم و بعد کار را شروع میکنم. سعی کنید علاوه بر کارهای تزیینی دنبال ساخت محصولات کاربردی مثل همین کیف محافظ گوشی و جعبه دستمال و... هم باشید چون بعضیها برای محصولاتی که غیراز جنبه تزئینی و زیبایی، کاربرد مفیدی هم برایشان داشته باشد بهتر پول میدهند. بیشتر مشتریهای کارهای نمدی من خانمها و دخترهای جوان هستند و همینطور مادرهایی که برای بچهها دنبال خرید عروسک هستند چون تیپ کارها طوری است که این قشرها بیشترمیپسندند. البته میتوان کارهای مردانه هم ساخت و نظر مشتریهای آقا را هم جلب کرد. برای مثال جعبههای دستمال کاغذی کوچکی که به درد ماشینها میخورد، با استقبال آقایان بیشتر مواجه شد چون بیشتر آنها رانندگی میکنند و علاقه به رسیدن سر و وضع ماشینشان را دارند. بین خانمها هم کیفهای محافظ گوشی با طرحهای مختلف پرفروشترین کارم بوده است. حدود 3ماه است که کار را جدی شروع کردهام. اوایل بیشتر دوستان و همکلاسیها مشتری من بودند و حالا کم کم مشتریهای اینترنتیام هم بیشتر شدهاند. »
تبلیغات + تعامل= فروش بیشتر
برای فروش بهتر باید چند فاکتور را رعایت کنید. رفتار خوب با مشتری، تبلیغات زیاد، قیمت و کیفیت مناسب، خلاقیت و خوش قولی همه برای فروش بیشتر لازم هستند؛ «برای فروش بیشتر سعی میکنم کارهای جدید و سفارشی بسازم و کپی کاری نکنم. برای مثال بیشتر عروسکهایی که سفارشی کار میکنم شخصیتهای کارتونها هستند.از طرفی بهنظرم هنوز خرید و فروش اینترنتی برای مردم ما خیلی جا نیفتاده و مرسوم نشده است. من چون خودم زیاد از کارهای هنری که در اینترنت به فروش میرسیدند خرید میکردم فکر میکردم همه همینطور هستند ولی هنوز مردم نمیتوانند کامل به خرید اینترنتی اعتماد کنند چون اول باید پول بپردازند و بعد منتظر رسیدن بسته پستی باشند. وقتی برای بار اول میخواستم خرید اینترنتی کنم نمیدانستم نتیجه چه خواهد شد اما یکبار که خرید کردم و دیدم همهچیز خوب است دوباره از همان طریق خرید کردم و حتی الان با صاحب آن سایت که زیورآلات خمیری میسازد دوست هستم و حدود 50هزار تومان از محصولاتش را خریدهام. نکته دیگر اینکه الان تعداد صفحههای اینترنتی که کارهای مشابهی دارند زیادشده است و برای موفقیت بین رقبا باید خلاقیت داشته باشید تا بتوانید محصولات متفاوتی از بقیه تولید کنید. من فعلا فقط فروش بین اطرافیان و فروشگاه اینترنتی را انتخاب کردهام. برای کسانی که سرمایه زیادی برای کار ندارند و نمیتوانند محصولات خیلی زیادی درست کنند این نوع فروش بهتر است. من بیشتر بهصورت سفارشی کار میکنم. یک نمونه میسازم و عکس آن را آپلود میکنم و هرکس خواست از روی آن برایش میسازم و برای همین دنبال اجاره غرفه و نمایشگاه نیستم.» بعضی صفحههای اینترنتی هستند که محصولاتشان به ساعت نکشیده به فروش میرسد. تبلیغ زیاد محصولات در اینترنت و حتی تبلیغ نفر به نفر و البته اعتمادسازی و دادن محصول خوب و با کیفیت دست مشتریها، رمز موفقیت است.